(Inter)nationale havenontwikkeling

Sinds de jaren ’90 is het Havenbedrijf Rotterdam internationaal actief als consultant en sinds 2002 via een participatie in Sohar, Oman. Door ook in het buitenland actief te zijn als havenontwikkelaar creëren wij voor onze relaties en klanten zakelijke kansen in groeimarkten. Zo zijn bedrijven Steinweg, Odfjell en STC al een aantal jaar actief in Sohar. Het World Port Network, het wereldwijde havennetwerk dat het Havenbedrijf ontwikkelt, werkt ook tussen de landen onderling. Het Braziliaanse bedrijf Vale, dat jaarlijks miljoenen tonnen ijzererts naar Rotterdam verscheept, heeft zich bijvoorbeeld ook in Sohar gevestigd.

Onze buitenlandse activiteiten zijn gericht op het creëren van een verdieping van ons commerciële netwerk in groeimarkten. Onze internationale activiteiten zijn winstgevend en stimuleren kennisontwikkeling binnen onze organisatie. In 2016 droegen onze dochterondernemingen in Oman, Brazilië en Indonesië ruim 8,9 miljoen euro bij aan ons financiële resultaat.

Onze activiteiten op het gebied van internationale havenontwikkeling variëren van advieswerk tot deelnemingen in de ontwikkeling van kansrijke havens. Dat doen wij binnen de randvoorwaarden dat deze activiteiten een positieve bijdrage leveren aan het financiële resultaat en de reputatie van het Havenbedrijf Rotterdam en we kansen creëren voor het Rotterdamse bedrijfsleven.

SOHAR Port and Freezone, Oman

SOHAR Port and Freezone, de 50/50 joint-venture tussen Havenbedrijf Rotterdam en de Omaanse overheid. De overslag groeide in 2016 met 1,9% ten opzichte van de overslag in 2015. Sinds de start van de operaties in 2007 groeide de overslag van ruim 4 miljoen ton naar bijna 52 miljoen ton in 2016. In 2016 verwelkomde de haven 2634 schepen. In 2015 waren dat er nog 2545.

Kuala Tanjung en Jakarta, Indonesië

In 2016 heeft het Havenbedrijf Rotterdam een joint-venture overeenkomst getekend met het staatshavenbedrijf Pelindo 1 van Indonesië om de ontwikkeling van de haven van Kuala Tanjung voor te bereiden. Kuala Tanjung is een havenproject in de provincie Noord-Sumatra, gelegen aan de Straat van Malacca. Ook tekende het Havenbedrijf Rotterdam een memorandum of understanding (MoU, intentieverklaring) voor de uitbreiding van de haven van Jakarta. Deze MoU is getekend tussen IPC (het staatshavenbedrijf verantwoordelijk voor onder andere Jakarta), JakPro (het grondbedrijf van het stadsgewest Jakarta) en het Havenbedrijf Rotterdam. Er is afgesproken dat de drie partijen gezamenlijk een voorbereidende haalbaarheidsstudie gaan begeleiden voor de uitbreiding van de haven van Jakarta. Ter bevordering van onze activiteiten in Indonesië hebben we een kantoor in Jakarta geopend.

Porto Central, Brazilië

Porto Central Complexo Industrial Portuário S/A is een in 2014 opgerichte joint venture tussen TPK Logística S/A en Havenbedrijf Rotterdam N.V. voor de ontwikkeling van een nieuwe haven in de Braziliaanse deelstaat Espírito Santo, op de grens met de staat Rio de Janeiro. Porto Central wordt een veelzijdige diepzeehaven voor de overslag van olie, gas, droge bulk, containers en stukgoed. Daarnaast zal het dienen als basis voor de offshore. Brazilië bevindt zich in een uitdagende economische periode. In 2016 zijn er desondanks vorderingen gemaakt op het gebied van vergunningen en hebben er gesprekken plaatsgevonden met potentiële launching customers. In 2017 verwachten we de business case voor de eerste fase van de aanleg van de haven af te ronden.