Ontwikkellocatie voor nieuwe markten

Het Havenbedrijf Rotterdam volgt de ontwikkelingen van nieuwe markten zoals recycling, additieve productiemethodes (3D-printen), assemblage en nieuwe brandstoffen (zoals waterstof). We willen dat, op het moment dat hierin een schaalsprong gemaakt wordt, Rotterdam een voorkeurslocatie voor vestiging is. Ten aanzien van nieuwe brandstoffen moet de haven onderdeel zijn van de supply chain van zoveel mogelijk brandstoffen die onderdeel uitmaken van de brandstofmix van de toekomst. Randvoorwaarde bij deze nieuwe ontwikkelingen is dat er een relatie is met maritieme ketens of het industriële cluster.

RAMLAB

Op het RDM-terrein in het innovation dock is er een 3D print fieldlab opgericht om zo de nieuwe maritieme maakindustrie te faciliteren. Dit fieldlab, genaamd RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing LAB), met 3D-metaalprinters richt zich op de havengerelateerde industrie. RAMLAB gebruikt 3D-metaalprinters voor het ontwikkelen van kennis op het gebied van metaal printen, 3D-ontwerpen en certificering. Er staan twee WAAM (Wire Arc Additive Manufacturing) systemen in RAMLAB. Eén opstelling van vier bij drie meter heeft een manipulator die bijvoorbeeld scheepsschroeven kan printen. De andere robot kan over een rails van 6 meter schuiven om bijvoorbeeld hijshaken te maken.
RAMLAB is geïnitieerd door het Havenbedrijf Rotterdam, InnovationQuarter en RDM Makerspace en kent in 2016 negen partners (Valk Welding, Autodesk, IBM, Air Liquide, Lincoln Electric, TU Twente, M2I, Lemtech en Lloyds Register) en acht leden (Huisman Equipment, Heerema Fabrication, Royal IHC, Koninklijke Marine, Royal Roos, Promarin, Bolier en MX3D). Wij participeren in het 3D print field lab om zo de ontwikkeling van de grond te krijgen.

Op woensdag 30 november 2016 heeft Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam, RAMLAB officieel geopend.